Facturatie als onderdeel van je debiteurenbeleid

Heb jij een aantal achterstallige betalingen, maar weet je niet waarom? Houd jezelf dan eerst de spiegel voor en vraag je af of jouw processen in orde zijn. Facturen maken is een belangrijk onderdeel van je debiteurenbeleid en als jouw factuur niet professioneel, duidelijk en effectief is, zal een klant terughoudend zijn om tot de betaling over te gaan. En terecht, niemand voldoet een factuur als ze niet weten waarvoor ze betalen.

Professioneel

Vandaag de dag is het niet vreemd dat mensen achterdochtig zijn over waar hun geld naartoe gaat. Er zijn te veel verhalen over oplichtingen en fraude omdat iemands betaalgegevens zijn gebruikt. Zorg er daarom voor dat je factuur er professioneel uitziet en dat je betrouwbaar overkomt.

Duidelijk

Vervolgens moet de klant in één oogopslag kunnen zien wat het betreft en waarvoor er moet worden betaald. Wat was de datum, wat waren de geleverde diensten, wie heeft ze geleverd, wat is de eindprijs en hoe is deze tot stand gekomen? De klant moet het antwoord op deze vragen direct kunnen opmaken uit je factuur. Lange teksten zijn daarom uit den boze.

Effectief

Het uiteindelijke doel van de factuur is dat de klant overgaat tot betaling. Biedt daarom meerdere betaalmethoden aan en kies methoden met een groot bereik. Zo kan de klant het geld gemakkelijk en snel overmaken en verder gaan met waarmee ze bezig waren. Zo structureer je je facturatie en weet je dat dat onderdeel van je debiteurenbeleid in orde is.

Geef een reactie