Digitaal contact met je huurders

Mensen regelen tegenwoordig steeds meer online. Sterker nog, mensen verwachten dat ze alles digitaal kunnen regelen. Als woningcorporatie moet je hierop in kunnen spelen. En hoewel persoonlijk contact nog altijd erg gewaardeerd wordt, is het belangrijk om digitaal contact met je huurders zo eenvoudig mogelijk te maken.

Behoefte aan een betere online dienstverlening

Uit een onderzoek van USP Marketing Consultancy begin 2019 bleek dat iets meer dan de helft van de huurders die online actief zijn, weleens digitaal contact opneemt met hun woningcorporatie. Maar niet zo vaak als met andere partijen. De reden hiervoor is dat huurders bij digitaal contact vaak te lang moeten wachten op antwoord. Ook de gebruiksvriendelijkheid van de applicaties laat vaak nog te wensen over. Dat terwijl een snelle responstijd en gebruiksvriendelijkheid juist als de meest cruciale aspecten van online dienstverlening beschouwd worden. Men kan dan ook rustig stellen dat woningcorporaties over het algemeen achterlopen op andere partijen; in elk geval op het gebied van online dienstverlening. Daar moet dus iets veranderen. En dat begint met de juiste woningcorporatie software.

Erp systeem gebruiken

Woningcorporatie software voor zelfredzaamheid

Veel woningcorporaties werken nog met verouderde software. Dit terwijl er de afgelopen jaren juist zoveel is verbeterd op dit gebied. Kijk eens naar XBIS Online. Deze all-in-one software is speciaal ontwikkeld voor woningcorporaties en biedt een geïntegreerd huurdersportaal. Daar kunnen huurders 24/7 inloggen om de meest voorkomende zaken te regelen. Hierbij kun je denken aan het wijzigen van hun gegevens, het indienen van reparatieverzoeken en het zoeken naar woningen. Doordat het huurdersportaal rechtstreeks gekoppeld is aan het ERP-systeem, worden wijzigingen direct doorgevoerd. Zo beschikken alle betrokken altijd over de meest actuele gegevens. Een dergelijk huurdersportaal biedt veel voordelen. Het maakt huurders zelfredzamer, helpt processen te optimaliseren en zorgt dat je (klantenservice) medewerkers efficiënter kunnen werken.

Tot slot

Het idee om nieuwe woningcorporatie software aan te schaffen kan overweldigend zijn. Maar het is de investering dubbel en dwars waard. Digitaal contact met je huurders en een optimale online dienstverlening zijn niet optioneel meer – in dit digitale tijdperk is het pure noodzaak!

Geef een reactie