Zo bouw je een goede basis voor ZZP opdrachten op

Als ZZP’er hangt het succes van je bedrijf uiteraard af van hoeveel ZZP opdrachten je binnenhaalt. En het is dan belangrijk dat je genoeg werk krijgt om winstgevend te zijn en rond te komen. ZZP opdrachten verzamelen doe je voor de korte- en de lange termijn. De inspanning die je levert om werk te vinden op de korte termijn zorgt ervoor dat je nu werk hebt en dat je daar binnenkort voor wordt betaald. Dat is belangrijk, maar je hebt ook een basis nodig waardoor je weet dat er elke maand een bepaald vast bedrag binnen komt. Wil jij een goede basis opbouwen voor een stabiele workflow met ZZP opdrachten? Dan vind je hier 2 manieren waarop je dat doet.

ZZP opdrachten door te netwerken

Je netwerk bestaat uit iedereen die je kent, van je moeder tot de kassière bij de supermarkt en van je oude klasgenoten tot je huidige professionele contacten. Je kunt dit netwerk zien als je ambassadeurs en het is dus belangrijk dat je het goed onderhoudt en dat je het uitbreidt. 

  • Uitbreiden: het uitbreiden van je netwerk doe je door je visitekaartje uit te delen, door relatiegeschenken weg te geven op een beurs, door een praatje met iemand te maken op straat en door klanten tevreden achter te laten.
  • Onderhouden: heb je eenmaal een goed en trouw netwerk om je heen verzameld, dan moet je ze onderhouden. Breng ze op de hoogte van de laatste ontwikkelingen binnen je bedrijf, geef ze korting met een code, organiseer bijeenkomsten voor ze of geef ze een klein presentje.

Een groot en tevreden netwerk vol ambassadeurs levert je ZZP opdrachten op, niet alleen omdat ze aan jou zullen denken als ze je diensten of producten nodig hebben, maar ook omdat ze je zullen aanraden aan de mensen in hun eigen netwerk.

Sociale media onderhouden

Hetzelfde kun je doen op de sociale media. Kies een paar kanalen uit die geschikt zijn voor jouw doelgroep en begin daar nieuws te delen, aankondigingen te maken, grapjes te maken en aanbiedingen bekend te maken. Hoe langer je dit doet, hoe groter het aantal volgers dat je krijgt en hoe vaker je berichten worden gedeeld. Op die manier kun je een groot aantal mensen bereiken en dat betekent dat je zichtbaarheid en bekendheid groeit. Dat levert weer ZZP opdrachten op. Het kanaal dat je dan uitkiest is essentieel. Adverteer niet via TikTok als je doelgroep ouderen zijn, bijvoorbeeld, en LinkedIn is een uitstekende keuze als je een B2B bedrijf hebt.

Een basis plus extra werk

Door aan je netwerk te werken bouw je een basis op en weet je dat je elke maand een vast aantal ZZP opdrachten binnenhaalt. Dat betekent dat je bedrijf begint te lopen en dat je aan groei kunt gaan denken. Naast de stabiele toevoer ga je dan ook zelf actief op zoek naar ZZP opdrachten, bijvoorbeeld via platforms of door middel van online marketing.

You May Also Like

More From Author